Tél Tábornok halott

Valószínűleg nem ettől a poszttól lesz ma jó kedved. Ha nem akarsz egész nap rosszkedvű lenni, akkor most hagyd abba az olvasást.

Én szóltam. 

2020. február eleje, Budapest, Magyarország. Elvileg tél van. A naptár szerint. A kertben a rigó reggel óta csicsereg. 15 fokot mutat a hőmérő. Bár nem vagyok túl öreg, de még emlékszem, hogy gyerekkoromban szánkózni mentünk, meg hógolyóztunk, meg hóembert építettünk. Nem az Alpokban, hanem otthon, az Alföldön. De alig egy emberöltő alatt eltűnt Magyarországról a Tél.

Egy tényt gyorsan szögezzünk le: a szén-dioxid üvegházhatású gáz, és mint ilyen, felmelegedést okoz. Manapság sok szó esik - divatos megfogalmazással élve - a kibocsátás-csökkentésről. Mármint a szén-dioxid kibocsátás csökkentéséről. Kicsiny bolygónk vezetői időről-időre összeülnek és komoly arccal nagy vállalásokat tesznek, és fogadkoznak, hogy most már tényleg történni fog valami. 

De vajon mi történik valójában?

A februári tavasz kellemes melegében, és a rigó füttyöt hallgatva gyorsan utánanéztem - elismerem nem reprezentatív módon - hogy vajon kis hazánkban mi történik. Megdöbbentő számokra bukkantam. 

  • 2019-ben Magyarországon összesen 3,9 milliárd liter benzin és gázolaj fogyott
  • 2013-ban ugyanez az érték még 2,8 milliárd liter volt

Vagyis alig 6 év alatt 39%-kal (!) nőtt a felhasználás. Ennyit a kibocsátás csökkentésről. (Csak hogy könnyebb legyen elképzelni, ez a mennyiség 1560 darab olimpiai úszómedence megtöltésére is elég lenne.)

Nagyon nem kell ezen meglepődnünk, hiszen 2013-ban 3,04 millió, 2019 végén pedig 600 ezerrel több, immár 3,64 millió személyautó rótta az magyar utakat. Ez közel 20% bővülés 6 év alatt. Tehát többen és egyre többet autózunk.

De a gyorsuló szénégetés nem csak az utakon zajlik. A Budapest Airport forgalma meghaladta tavaly a 16 milliót. Pedig alig 3 évvel korábban, 2016-ban ünnepelték, hogy sikerült átlépni a 10 milliót. 3 év, +60%.

Persze Magyarország nem oszt, se nem szoroz globális szinten. Vessünk inkább egy pillantást Kínára, hiszen az már nem mindegy, hogy mi zajlik a Föld legnépesebb országában. 

  • 2007 - 59 millió autó
  • 2019 - 240 millió autó

+ 181 millió. Csak, hogy el tudjuk helyezni a mennyiséget, Németországban 47 millió autó szaladgál. Azaz Kína alig 12 év alatt majdnem 4 Németországnyi autót helyezett üzembe. 

Egy szó, mint száz, a trend az égig érő fa irányába mutat. Már csak az a kérdés, hogy a Föld nevű bolygó képes lesz-e eltartani ezt az égig érő fát. Vagy pár év múlva klímát kell használnom februárban?